tisdag 15 mars 2011

Religös?! Nah.

För inte så länge sedan var jag och Magda på en väldigt intressant film vid namn Ritualen. Den fick mig att tänka till, vad det egentligen är som jag finner intressant med religion. Och jag fick svaret i och med den filmen.

Jag är inte för de här historierna vi blir inpräntade med sedan vi är små, de där om Jesus och Gud som flyger runt på ett moln med långt skägg. Det är de andra mer mörka historierna jag faller för. De med ärkeänglar, demoner etc. Jag är helt såld på ängeln Gabriel sedan en lång tid tillbaka (mycket stort tack till filmen Constantine), men i och med att jag såg Ritualen fick jag reda på att även djävulen utsedde tre ärkedemoner. Om det är sant (vilket jag verkligen hoppas för annars är mitt intresse förgäves) så har den kristna tron än en gång fått mig på fall. Inte för att jag tänker knäböja och säga redan nerskrivna böner till luft, utan det att jag faktiskt finner religionen intressant igen, och kan i och med det faktiskt ta mig i kragen och börja leta fakta.

När jag väl fått upp ögonen för något släpper jag inte det inte, jag behöver få reda på allt, om inte mer. Ni bör även veta att jag är en sådan som verkligen tror på det Ockulta, finner allt som har med det intressant. Jag älskar det, och kommer alltid att göra det. För det bör finnas något mer i denna värld än logiska förklaringar. För fanns det en förklaring till allt, så vore det en oerhört tråkig värld.

1 kommentar:

  1. Åh. Du. Jag är helt fast i berättelserna om Jesus. Jag tycker det är jätteintressant att en person kan bli så bärande i en religion. Däremot tycker jag inte mycket om änglar och demoner. Hahaha. Vi tycker typ precis olika XD

    SvaraRadera