Årsavguften kostar 25 000 kronor, sedan tillkommer läromedelskostnader, men man får gratis frukost, lunch och middag i skolan under hela året. Dock får man fixa bostad själv. Jag måste erkänna att jag är sugen, riktigt sugen. Om man väljer sång ingår nämligen opera. Men det är dyrt, och går jag direkt till en högskola så är det gratis. Sedan är det intagningsprov någon gång i april. Dock skadar det inte att söka, men det är som ett extra år på gymnasiumet, som kostar.
Just nu är jag dessutom i full gång och letar efter sånglektioner under fritiden, mer klassiskt, och opera blir ju pricken över i.
Ju fler alternativ jag väljer, dessto säkrare blir det nog att jag kommer in på en utbildning. Dock är jag inte säker på om jag vill jobba med musik, det är mitt liv, men jag ser det mest som en hobby. Och när det gäller opera så är det en helt annan sångteknik, vilket gör att man inte kan sjunga "normalt". Mycket velningar här.
Just nu är jag dessutom i full gång och letar efter sånglektioner under fritiden, mer klassiskt, och opera blir ju pricken över i.
Ju fler alternativ jag väljer, dessto säkrare blir det nog att jag kommer in på en utbildning. Dock är jag inte säker på om jag vill jobba med musik, det är mitt liv, men jag ser det mest som en hobby. Och när det gäller opera så är det en helt annan sångteknik, vilket gör att man inte kan sjunga "normalt". Mycket velningar här.
Du borde köra på det. Annars kommer du att ångra dig i flera år efteråt xD
SvaraRaderaDet finns CSN Och det är inte så hemsk att ta lån som det låter, man kan söka stipendier som täcker mer än hälften och så får man ju själva studiebidraget inbäddat i själva lånet så det blir ganska lungt. Ta reda på mer det råder jag dig om lån!
MEN DU BORDE GÖRA DET!!! Annars slår jag dig! ;)
Och det kanske inte är till någon tröst.. eller relevant... men den stidue som jag tar är dyrare så jag tycker ATT DU SKA SÖKA!