torsdag 14 april 2011

Till salu...

Min bokhylla är för liten, det är ett faktum. Eller så är det bara så att jag har för mycket böcker. Vissa har jag läst och gråtit till, andra har jag knappt öppnat. Sedan finns det dem som bara tar upp oerhört mycket plats, som tar upp den del utav bokhyllan som jag behöver mest. Fyra böcker jag aldrig kommer att läsa om, jag föll aldrig för dom. De är bra skrivna (på svenska) men det är det. Jag har ingen använding utav dom längre. Jag kommer aldrig läsa dom igen och jag kommer knappast att sakna dessa i bokhyllan. För min bokhylla är till för litteratur som jag gillar, inte något jag har bara för att det är populärt.

Jag läste Om Jag Kunde Drömma för första gången i nian, precis innan hela Twilight hysterin bröt ut. Jag köpte boken då jag gick ut nian och inte läst klart den. Och det var det. Sedan fick jag reda på att det fanns fler delar. Redan då kände jag nej, för jag är en sådan som måste ha hela samlingen om jag köpt en bok, och visst, första boken var relativt bra, men inte så hysteriskt bra som alla fick den att låta som sen. Den var medelmåttig, inte det bästa jag läst. Det är en bok, en helt vanlig bok med vampyrer. .

Tro mig, jag har läst så pass många vampyr böcker så långt tillbaka som jag kan minnas. Vampyrer i alla dess slag, och jag är öppen för i pincip allt. Visst hade jag något emot att de glittrade, men jag har accepterat det för jag har läst så mycket att det inte är någon idé att ens haka upp sig på't.

Ska jag vara ärlig så gick bara serien neråt efter första boken. Fyra böcker totalt blev det, varav den andra var ett stort sömnpiller, det tredje likaså, och det fjärde.... (spoilervarning)... bygger upp till en slutstrid som aldrig kommer. Den slutgiltiga fjärde boken var en rejäl besvikelse, och jag håller det inte tillbaka.

Senast idag såg jag ännu en bok, en faktabok i princip om alla varelser och berättelser i Twilight. Och innan dess Bree Tanners. Det är så stort utan anledning. Och jag blir så trött på allt!

Jag spyr på Twilight, seriöst. Jag förstår inte hyserin!

Därför har jag bestämt mig för att sälja mina böcker, för de förtjänar ingen plats i min bokhylla. En serie jag verkligen inte tål har ingenting i min bokhylla ämnad för de böcker jag älskar att göra. Pris går att diskuteras, jag kan tillochmed ge bort dom! Men lite girig får man vara, i allafall om man heter Evelina. De ska bort, bort ifrån min åsyn och ge plats åt böcker som legat uppslängda här och där allt för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar